|
Hallo Joop,
Nagenoeg alle collega’s, die samen “Geveke Elektronica en Automatie”
hebben uitgebouwd tot het succesvolle kernbedrijf Getronics, zijn je
reeds voorgegaan. Nu is voor jou ook het moment aangebroken om afscheid
te nemen. Waarschijnlijk heb je, net als Ine en ik bij
mijn afscheid in 2002, het rare gevoel dat de jaren bij Geveke E &
A // Getronics zo snel zijn omgevlogen dat het nog maar kort geleden
lijkt dat onze toen nog kleine afdelingen Sales en Service zich
voornamelijk bezig hielden met vertegenwoordigen van “veelbelovende”
(in goede zin) productlijnen en organiseren van daarbij passende
dienstverlening.
Het was het tijdperk van de overgang van
mechanische naar elektronische randapparatuur, de eerste modems en de
ontwikkeling van integrated circuits, wat weer realisatie van steeds
complexere apparaten (beeldschermterminals, hi-speed modems, pc’s,
netwerken, enz.) mogelijk maakte.
Voor iedere (commercieel) technische medewerker was dit de veruit
interessantste periode in de aanloopfase van de hedendaagse
automatisering.
In onze samenwerking waren de hoogtepunten: Het binnenhalen van de
belangrijke modemlijn Codex en de voorloper van netwerkbesturing IAL en
het samen met Frans uitwerken van de technische kant.
Dit resulteerde uiteindelijk in de belangrijke service-afdeling “Datacommunicatie”.
Aansluitend hebben we ook nog een zijsprongetje gemaakt bij IAL. Dat
betrof ontwikkeling en productie van een eigen low-speed modem voor
onze destijds belangrijke Teletype verkooplijn.
Met nog meer plezier denk ik terug aan onze samenwerking bij de
vluchtinformatiesystemen (Solari) op Schiphol. Na verwerving van de
vertegenwoordiging was ons eerste karwei het moderniseren van de
bestaande installatie.
Vervolgens werden bij de Effectenbeurs, ABN en Amro bank Solari
systemen geplaatst voor presenteren van actuele koersinformatie. Vele
banken zouden volgen. Een pré-variant van de huidige koersinformatie op
Internet.
Helaas vond de beursautoriteit het niet goed dat wijzigingen van
koersen gelijktijdig op de “vloer” en “in het land” konden worden
getoond. De (dure) Solari informatiesystemen werden daardoor
onverkoopbaar aan bankinstellingen. De markt viel in één klap weg.
Uiteindelijk werd als laatste Solari levering de Rotterdamse
metrostations van door treinen gestuurde informatieborden voorzien.
Voor de service een super uitdaging: Vanwege piekstromen (optrekkende
treinstellen) in de tunnelbekabeling was er continue uitval van de
bordcontrollers op de stations. We hebben daar weken aan gewerkt. Ik
kan me niet meer herinneren hoe we dat uiteindelijk hebben opgelost.
Na jaren trouwe dienst werd het laatste Solari systeem (bij de ABN)
door ons ontmanteld en dat betekende het definitieve einde van voor mij
één van onze leukste Getronics activiteiten.
Na de hierboven beschreven periode hebben
we jammer genoeg nog maar weinig kontakt met elkaar gehad. Ik denk dat
dat onvermijdelijk is bij een bedrijf als Getronics.
Onze ervaring is dat het nieuwe leven na je afscheid snel zal wennen.
Geniet er van.
Hans en Ine
|
Beste Hans, lieve Ine,
Het
is denk ik een stukje menselijke zelfbescherming dat een periode waarin
je je senang hebt gevoeld en je veel leuke dingen hebt gedaan je je het
naaste bij staat en in je herinnering staat als nog niet zo heel lang
geleden. Dat verheelt en verzacht andere dingen die gebeurd zijn en die
minder plezierig waren, want die waren er ook.
De periode vanaf
zeg eens begin 1970 is inderdaad heel interessant geweest, waarin
geleidelijk alle tot dan gangbare technieken werden verlaten en stap
voor stap vervangen door elektronica of wat er dan ook voor doorging.
Jouw
welbekende Teletypes werden vervangen door Diablo's en matrix printers
die op zilverpapier schreven; de Solari controllers waarin de stand van
de flapunits werd onthouden door stappenrelais en die door de nulstand
doorgang werden gesynchroniseerd werden vervangen door 'computer'
controllers. De 80/90 (die we nooit hebben verkocht) werd gestuurd door
een H316 computer met drumgeheugen en de 80/70 was een eigen bedrade en
uit basis TTL logic opgebouwde controller waarin een geheugenmatrix was
opgebouwd uit (germanium?) diodes. Die gingen op den duur kapot,
waardoor vervanging (hoe? niet toch weer met diodes!) noodzakelijk werd.
Inderdaad,
een leuke vrij solistische aktiviteit, maar eentje die ik in de tweede
helft van de 70'er jaren heb moeten afbouwen ten gunst van vooral
datacommunicatie.
Maar, evengoed hebben we ook samen in
die periode af en toe gepioneerd. Zo hebben we de V24 switch voor
V&D ontwikkeld, wat de voorloper van IAL en later de Dynatech
switches was. Ook herinner ik me mijn/onze pogingen onze auto's te
verrijken met extra schakelingen en elektronica. Eerst onze Renault
12's en daarna onze VW passats. Toen waren er nog mogelijkheden omdat
dat te doen want er was nog ruimte over onder de dashboards en niet
alle denkbare funkties waren standaard voorzien.
We gingen ook
regelmatig privé met elkaar om, vierden vakanties in Vieste en je
leerde me surfen op zee. Ik herinner me dat de eerste keer na zo'n 4
weken aan zee al mijn shirts niet meer pasten en ik meer weg had van
Schwartzenegger dan van mijn eigen toch ook wel stevige ik, zo vaak heb
ik me toen moeten opdrukken op de plank. Ik dank jou en Ine nog altijd voor jullie gastvrijheid in deze.
Ik zie uit naar hernieuwing van onze kontakten!
Ciao, Joop |